Hej Europa!

IMG_8096

Mina senaste poetfynd: Marianne Larsen från Danmark och Brane Mozetic från Slovenien.

På kort tid har jag fått möjligheten att träffa, samarbeta och uppträda tillsammans med poeter och författare från olika länder i Europa. Först genom North Sea Writers’ Exchange i Strömstad och nu senast i lördags på Politisk Poesifestival på Stadsbiblioteket i Göteborg.

En kvinna som var med i mitt Svenglish-projekt svarade så här på frågan varför hon ville ha ett utbyte med folk från andra länder:

‘I crave it and need it, otherwise I’m in the dessert, I need another dimension, like flowers need rain, it rocks my world.’

Hon tog bland annat mot språkstudenter i sitt hem. Och nu förstår jag verkligen vad hon menar. Det har varit fantastiskt att prata med poeter från Island, Färöarna, Danmark, Bulgarien och Slovenien. Att inse att även om vi har olika erfarenheter av livet delar vi ett uttryckssätt. Och nu ska jag avnjuta böckerna jag fick med mig från i lördags. På danska och engelska (översatt från slovenska.)

Tack till föreningen Möte Kambodja-Sverige för fint arrangemang! (De som var på festivalen i fredags kunde även se en poet från Kambodja via Skype från USA.)

Lämna en kommentar